Handbagagekoffertje met cijferslot

25 april 2024 - Boskoop, Nederland

De vorige keer heb ik een handbagagekoffertje (mooi scrabble woord) geleend van mijn oudste spruit. Onderweg, op Doha, bleek ik het koffertje met geen mogelijkheid open te krijgen. Het cijferslotje was, zo ontdekten we achteraf, ingesteld met een andere cijfercombinatie.

Vandaag kreeg ik het koffertje weer te leen en ik wil 't openmaken.... Je raadt het al, ging niet open. Dus ik nog eens de combinatie van de cijfers controleren. Koffertje ging niet open. In de eerste instantie wilde ik mijn raam openen en het kreng de sloot in mieteren. Maar na even diep ademhalen heb ik een telefoontje gepleegd... grote verbazing bij zoonlief, om vervolgens te horen te krijgen: ehm... ik heb hem even heel gemakkelijk op 000 gezet mam... Dan kan je zelf een combinatie gebruiken die je makkelijk vindt. Zucht...

Afijn, koffertje is gelukkig open en het slotje werkt prima. En je zult je misschien afvragen hoe het onderweg op een andere cijfercombinatie is gekomen. Heel eenvoudig. Ik had (jaja, eigen schuld gevalletje) het slotje wel dicht maar de cijfers niet verdraaid. Bij het opbergen, boven de stoelen, in het vliegtuig heeft de behulpzame medereiziger per ongeluk het knopje in kunnen drukken én was er 1 cijfertje verdraaid. En dan bij het loslaten staat het op een andere combinatie van cijfers. Niks opzettelijks, ik kan me nog herinneren dat hij even moest overpakken. Ik heb in ieder geval geleerd dat ik het slotje even op slot moet zetten en niet voor het gemak half open.

Verder zijn jullie misschien ook wel nieuwsgierig of en hoe ik de spullen uit het koffertje heb gekregen, op plaats van bestemming... Ik moest het openmaken. Dus eerst enige tijd geprobeerd het slotje te openen, daarna een houten kledinghanger heel voorzichtig tussen de tandjes van de rits gezet. Met veel moeite mijn spullen eruit gehaald, het koffertje vervloekt en in de hoek gezet. Tijdens de terugreis heb ik het koffertje met wat moeite gevuld en vervolgens in de grote koffer gestopt. De rits werkte immers niet meer zoals het moest en ik kreeg het met geen mogelijkheid goed.

Ik ben benieuwd welke stunt er dit keer op me wacht...